Veelgestelde vragen

FAQ2019-05-14T12:40:39+00:00
Heb ik een 5-micron filter nodig?2019-03-19T14:57:02+00:00

Een 5-micron filter is aan te raden, gezien een klassieke filter van 50 of 100 micron niet het gewenste effect biedt. Met dergelijke grove filters (meestal voor regenwater) heeft het immers weinig zin de drinkwater-aanvoer te filteren, daar het drinkwater weinig of geen grove onreinheden bevat.

Plaatst APIC altijd een filter zonder additionele kosten?2019-03-28T16:26:36+00:00

Aangezien APIC ook een fabrikant van filters is, is er slechts een minieme extra kost voor ons. Het wordt u dus gratis aangeboden! Het aantal defecten en slijtage neemt ook aanzienlijk af, wat gunstig is voor ons en de klant.

Welke garanties biedt APIC aan?2019-03-28T16:22:48+00:00

Apic biedt een volledige omnium garantie op de stukken, de werkuren en vervangingen binnen de 10 jaar.

Moet ik kiezen voor een elektrische (elektronische) of niet-elektrische (hydraulische) waterverzachter?2018-12-12T16:11:00+00:00

In België kan je nog kiezen tussen elektrische (of elektronische) of hydraulische (niet-elektrische) waterverzachters, in Frankrijk en Duitsland zijn enkel elektrische waterverzachters toegelaten.

De voordelen van een niet-elektrische (of hydraulische) waterverzachter zijn:

  • Je bespaart op elektriciteit (maximaal 1 euro per jaar),
  • Je kan de waterverzachter in een ruimte plaatsen waar geen elektriciteit beschikbaar is;
  • Je krijgt zacht water tijdens de regeneratie, doordat deze modellen veelal 2 harsflessen hebben.

De nadelen zijn vooral het ontbreken van een:

  • Tijdsklok;
  • De beperkte ruimte voor zoutaanvulling.

De voordelen van een elektrische waterverzachter zijn dat je perfect de tijdsduur tussen twee regeneraties kunt instellen en niet alleen het volume kan meten. Zo vermijd je een te lange stilstand van vocht of water in de zoutbak. Wacht je ook langer dan 14 dagen met de regeneratie uit te voeren, dan is de kans op bacterievorming in de zoutbak des te groter. (Test Aankoop, september 2015).

Een toestel zonder elektriciteit kan niet aan deze tijdsmeting voldoen, waardoor een regeneratie langer op zich laten wachten. Zolang het vooropgesteld volume niet bereikt wordt, zal het toestel immers geen regeneratie uitvoeren.

De prijs van een manuele (= hydraulische) waterverzachter is meestal niet lager, wel soms hoger. Hoe komt dat?2019-05-23T07:24:09+00:00

Hoewel ze lager zijn in productiekost, worden ze meestal toch duurder verkocht dan elektrische waterontharders. Men overschat de elektrische verbruikskost van elektrische toestellen zodanig dat men denkt dat ze een besparing kunnen betekenen. De elektrische toestellen werken echter met LED-display’s en hebben geen verbruik meer (maximaal 1 euro per jaar).

Wat is het belang voor de hars van een 5-micron filter?2019-06-12T11:57:59+00:00

Zeker als de fabrikant van het toestel de correcte fijnere harskorrels gebruikt, is dit uitermate aanbevolen. Het is zinloos fijne harskorrels te gebruiken als je geen ultrafijne 5-micronfilter plaatst.  Deze 5-micronfilter is immers van groot belang om de hars te vrijwaren van vervuiling.

Hoe fijner de hars namelijk, hoe meer je de ontkalkende werking van de hars beoogt, maar de kans op vervuiling neemt toe!  De hars slaat immers meer vuil op zonder een filter.

Wat zijn tijdsgestuurde elektrische toestellen?2018-12-12T16:21:31+00:00

Sommige (verouderde) elektrische toestellen werken met een vaste klok waardoor ze regenereren op vooraf bepaalde tijdstippen (bijv. wekelijks). Dit systeem is minder aan te raden en wordt niet meer aangeboden, gezien deze veelal een hoger verbruik hebben.

Mijn waterverzachter heeft 2 kleine harsflessen. Wilt dit zeggen dat ik dan nooit hard water heb?2018-12-12T16:17:01+00:00

2 kleine harsflessen zijn ten koste van de ruimte in de zoutbak of –opslagruimte. Dit betekent dat de zoutvoorraad zeer beperkt wordt, bijv. 8 kg (i.p.v. 35 kg of 75 kg), en dat de gebruiker de zoutvoorraad goed hoort op te volgen. Daardoor wordt de bijvulling makkelijk vergeten, waardoor het toestel niet onthardt. De gebruiker zal dus pas na enkele dagen of weken merken dat het toestel terug hard water aflevert.

Het initiële doel om zelfs tijdens de regeneratie zacht water te hebben, is slechts een heel klein voordeel als men beseft dat een zouttekort een wekenlange onderbreking kan veroorzaken.

Er kan ook geen elektrisch signaal geactiveerd worden daar er elektriciteit ontbreekt. De elektrische toestellen leveren tijdens de regeneratie daarom kortstondig hard water, maar dit tussen 2 en 3u ’s nachts dankzij de tijdsklokvoordelen. Het impact van hard water is dus zeer tijdelijk en zeer sporadisch.

Wat is de gemiddelde levensduur van 2 kleine harsflessen?2018-12-05T09:40:50+00:00

De harsflessen zijn zeer klein waardoor ze veel meer regeneren: bijv. een 3 liter t.o.v. 12 liter-fles betekent 4x zoveel regeneren of 4x meer slijtage. De levensduur is dus ook 4x korter.

Bij defect in het toestel is er ook geen menu beschikbaar om de foutcode of het foute wisselstuk op te sporen.  Het is dus aangewezen een foutcode te kennen om zo interventies van een technieker te beperken (telefonisch dan) of te vermijden.

Waarom heb ik een anti-bacteriesifon (b-sifon) nodig?2018-12-12T16:23:20+00:00

Dit betreft een wettelijke verplichting om in orde te zijn met waterhuishoudelijke reglementering.

De afvoer van je waterverzachter moet door een luchtlaag gescheiden zijn van de riolering of afvoer, zodat eventuele bacteriën niet in contact kunnen komen met je waterverzachter via zijn afvoerkanaal. Deze scheidings-sifon is zodanig geconstrueerd dat je voldoet aan deze verplichte scheiding. Andere benamingen zijn: B-siphon, Airgapsifon.

APIC gaat nog een stapje verder en kiest voor een dergelijke sifon met een extra controle-functionaliteit. Zo vermijd je ook dat water ongemerkt of onzichtbaar of onhoorbaar zou kunnen wegvloeien bij een mogelijks defect van het toestel.  Dit past ook in het kader van een onderhoudsvrije waterverzachter omdat je zelf kan constateren of de afvoer correct verloopt.

Kan mijn waterverzachter de waterhardheid meten?2018-12-12T16:22:44+00:00

Tot op heden is er geen toestel op de markt dat de meting van de hardheid digitaal kan uitvoeren. Beweren dat dit wel kan, is een commerciële drogreden.

Wat gebeurt er met mijn waterverzachter zodra ik op vakantie ben?2018-12-12T16:12:37+00:00

Tijdens je verlof, zal een elektrisch model periodiek enkele minimale regeneraties uitvoeren. Niet-elektrische toestellen dienen handmatig opgestart te worden door de gebruiker.

Ik krijg 10 jaar omnium garantie van Apic, maar andere fabrikanten bieden 20 jaar. Waarom zou ik alsnog voor Apic kiezen?2018-12-12T16:28:05+00:00

De ene garantiedekking of –voorwaarde is de andere niet. Sommige leveranciers van waterverzachters waarborgen vrijwillig een garantie van 15 tot 20 jaar aan, sommigen zelfs een levenslange. Hoe komt dit?

Dergelijke garantietermijnen zijn een puur commerciële aantrekkelijke slogan met weinig inhoud of weinig garantie. Wie kan immers zijn productie 20 jaar waarborgen? Wie durft dit aan? Een product dat in 2018 werd verkocht, zou in 2038 dan nog in waarborg zijn?

Dergelijke waarborgen zijn dus beperkt en onder bepaalde voorwaarden:

1. Verplichte zoutafname

Meestal eist men een contract van onderhoud en verplichte zoutlevering van het ‘huismerk’. Het basisbedrag van het onderhoud wordt laag ingesteld, bijv. € 50.  De verplichte zoutafname is echter een addertje onder het gras. De prijzen lopen op tot € 1/kg zout ipv € 0.40/kg zout. Dit betekent dat een modaal gezin van 4 personen soms € 100-150/jaar zout levering wordt aangerekend.

Een rekensommetje: 20 jaar verplichte zoutafnamen resulteert in een som van 20 jaar x € 100 of € 2000, dat is vrijwel gelijk aan de kostprijs van een nieuwe waterverzachter!

2. De waarborg is niet op alles geldig

Garantietermijnen van 20 jaar gelden meestal met een beperking op bepaalde zaken. Hierdoor kan het zijn dat je naast deze garantie, slechts 2 jaar waarborg hebt op elektrische componenten of 5 jaar op bewegende onderdelen. Waarvoor wel de 20 jaar geldig is? Niet-bewegende onderdelen zoals de harsfles en de zoutbak. Deze laatste zijn echter nooit stuk te krijgen.

Tevens zijn er uitsluitingen van waarborg wanneer er vervuiling in het toestel aanwezig is. Deze vervuiling wordt niet veroorzaakt door het toestel zelf, waardoor de leverancier zijn garantie niet dient na te komen. Dergelijke vervuiling kan enkel vermijden worden door de 5 micronfilter.

Uiteraard rekent men erop dat bij dergelijke garantietermijnen de klant wel eens een onderhoud zal ontbreken of ‘missen’ waardoor de garantie komt te vervallen.  M.a.w hoe langer de garantietermijn die wordt voorgesteld, hoe meer kans dat deze niet zal voltooid worden.